Alles stroomt

COACHING - TRAINING - ONLINE WEBINARS EN WORKSHOPS

Heb je affiniteit met aan mindfulness gerelateerde activiteiten en wil je:

  • persoonlijke hindernissen opschonen
  • authentiek denken en handelen
  • compassievol in het leven staan  
  • aandacht en concentratie verhoging
  • verbinding tussen hoofd en hart
  • balans tussen zorg voor anderen en zelfzorg
  • effectief communiceren

Dan ben je voor jezelf of de mederwerkers van je bedrijf of organisatie op de goede plek.

In de zeventiger jaren lanceerde Dr. John Kabat-Zinn een 8-weekse training die inmiddels haar sporen heeft verdiend. Gedurende de tijd zijn meer thema gerichte cursussen en trainingen ontstaan, varierend van mindful afvallen tot mindful wandelen. De diversiteit in toepassingsmogelijkheden van mindfulness technieken bewijst wel dat deze methode effectief is.

De grondlegger, Dr. John Kabat-Zin, omschrijft Mindfulness als volgt: 'Mindfulness is een beoefening ontstaan vanuit het boeddhisme, waarbij de aandacht opzettelijk in het nu gehouden wordt, op basis van moment tot moment-veranderingen. Het versterkt de kracht van herkenning en karakteriseert zich door nieuwsgierigheid, openheid en acceptatie.'

Het palet van de oorsprong van Mindfulness, de boeddhistische psychologie, is echter veel gevulder dan de inmiddels gekleurde klodder Mindfulness. In feite is Mindfulness slechts één onderdeel van een pad wat leidt naar een vrijere geest en een open hart. Terwijl in het moderne Mindfulness het een doel kan zijn om het hoofd wat meer tot rust te brengen, efficiënter te werken of aandachtiger te luisteren, is het in de 'old school' meer een manier om te onderzoeken waar en hoe je jezelf in het hier en nu beperkt. Dit houdt in dat ook de schaduwkanten van denk- en gedragspatronen onderzocht worden.

Wanneer de behoefte bestaat aan persoonlijke ontwikkeling is een dergelijke diepgaander benadering interessanter dan de 'feel-good' methode. Met de 'feel-good' methode is overigens niet mis. Het voldoet aan een universele behoefte aan meer rust en helderheid. Desondanks is het goed om een onderscheid te kunnen maken in hoe onszelf 'goed te voelen' en hoe we 'goed kunnen voelen'.